Friday 1 February 2013

Rintihan Hamba

Ya Allah. Maha Pemurahnya Engkau. Aku tak dapat bayangkan kalau Kau tidak memiliki semua itu. Kenapa Kau tak pernah jemu mengasihi kami Ya Allah? Kenapa tak berhenti nikmatMu pada kami Ya Allah? Sedangkan kami hambaMu yang jahat. Tidak taat! Selalu tidak ingat padaMu. Selalu lupa untuk berterima kasih padaMu. Selfishnya kami Ya Allah. KurniaanMu semua kami nak bolot tapi bukan berlari, merangkak padaMu pun jarang sekali.

Ya Allah. Apa akan jadi padaku jika tanpa rahmatMu? Belas ihsanMu? Kerana aku bukan hamba yang selayaknya untuk berada dekat denganMu. Malamku nyenyak dibuai mimpi. Siangku leka mengejar dunia. Kalau Kau berkira Ya Allah, pasti binasalah aku hamba yang lupa ini! Tapi Maha Suci Engkau dari segala kekurangan.

Ya Allah. Jangan Kau jemu denganku. Aku selalu lupa Ya Allah tapi sesungguhnya aku ingin dekat denganMu. Sering kali terlajak juga aku melakukan dosa, dan setiap kali itu aku merasa sangat kecewa dengan diri hina ini. Kenapa tidak teguh iman ini Ya Allah? Mudahnya aku ditipu syaitan. Selalu aku biarkan ia menang, ketawa kepuasan. Dan aku, makin jauh dariMu.

Ya Allah. Tak mampu aku untuk menyatakan harapan kerana betapa tak layaknya aku. Malu aku untuk mengaku cinta sedangkan jauh sekali aku berusaha mendapatkan cintaMu. Jauh sekali untuk aku bermimpi menjadi yang terhampir denganMu. Tapi Ya Allah, semuanya ada dilubuk hati ini. Bercinta dengan angan-angan, aku sering tewas. Tapi Kau tak pernah letih Ya Allah. Berkali-kali aku jauh dariMu dan berkali-kali jualah Kau mengingatkan aku.

Ya Allah. Imanku terumbang-ambing. Malam ini aku rindu padaMu. Esok aku lupa kembali. Bila senang aku ketawa alpa, bila susah aku terminta-minta. Ku harap ada sedikit nilai air mata ini disisiMu Ya Allah. Bukan lakonan semata tapi aku...hanya Kau yang menilainya Ya Allah. Walau seribu kali aku hanyut, berkali-kali juga aku kembali, tetapkanlah aku dalam mencintaiMu Ya Allah. Tiada yang kuharapkan selain rahmat dan keampunanMu. Matikanlah aku dalam keimanan kepadaMu. Berilah kesudahan yang baik untukku Ya Allah.

Ampunkan aku Ya Allah. Terimalah taubat hambaMu ini Ya Allah. Ampunkanlah aku Ya Allah.....


No comments:

Post a Comment