Thursday 14 December 2017

Jodoh

Di balkoni asrama, sambil santai petang itu bersama sahabat, kami berbual tentang jodoh.

Ini kisah 20 tahun lalu.

"Aku teringin nak kahwin dengan orang kampung. Rumahnya dekat dengan sawah padi dan pantai."

Waktu itu saya membayangkan betapa seronoknya jika dapat merasai suasana itu. Sebab saya ni kategori orang bandar. Dari kecil tinggal di kawasan perumahan. Susah sekali nak dengar bunyi kokokan ayam mahupun kicauan burung. Jauh dari laut, apa lagi sawah padi.

Mungkin waktu itu terbuka hijab. Allah makbulkan keinginan saya. Kali pertama sampai dirumah suami sewaktu telah bergelar suami isteri, rupanya ada sawah dibelakang rumah. Petang-petang pula suami bawa saya berjalan di tepi pantai yang tak sampai 10 minit dari rumah.

Dan saya terus teringat perbualan dengan sahabat saya 9 tahun yang sudah pada waktu itu dan saya tersenyum.

Alhamdulillah. Maha Baik Allah..
.

.
.

Minta, minta dan minta pada Allah. Samada didalam doa selepas solat atau bila bila dan dimana saja. HE never fail to listen.

Cuma kita ni je yang selalu lupa hakikat itu.
Sayala...

No comments:

Post a Comment