Monday 29 June 2015

Dilemma Ibu Bersalin, Serba Salah Doktor Lelaki

Kesian doktor laki.

Bukan pasal hak untuk melihat kawasan sulit anda dia masuk menyelak and sesuka hati.

Masalah sistem yang buat dia terpaksa dan mesti buat begitu

Masalah doktor perempuan yang tak berapa nak cukup pada waktu itu

Masalah rasa tanggungjawab terhadap 2 nyawa yang bertarung

Jika.saya...jika saya berada disitu...dan jika saya mampu..

Saya akan cuba menyambut semua kelahiran ibu-ibu..

Takkan saya izinkan ibu-ibu dilihat apa lagi disentuh oleh doktor lelaki yang terpaksa itu

Akan saya cuba pastikan aurat ibu-ibu dijaga dan dipelihara

Kerana, saya juga ibu yang melahirkan. Saya juga muslimah yang ingin aurat saya terjaga dan terpelihara, saya juga manusia biasa yang penuh rasa malu dan saya sangat mengerti apa yang ibu ibu rasa

Tapi...

Siapa saya sekecil kecil manusia didalam sistem ini. Setakat termampu saya membntu didalam keterbatasan.

Ibu-ibu

Suara anda, suara kita pasti didengari,

InsyaAllah

Cuma.jangan salahkan doktor-doktor lelaki.yang terpaksa itu

Dan..wahai doktor doktor dan nurse nurse yang bergelar wanita, selagi boleh, jom.kita cuba memelihara aurat, rasa malu dan maruah pesakit kita.

Walaupun kita tak.mampu mengubah semuanya, tapi saya pasti kita boleh membantu.sedikit sebanyak.

InsyaAllah

No comments:

Post a Comment