Tuesday 30 June 2015

Solat Itu Ubat

Assalamualaikum

Alhamdulillah. Hari ini rasa sangat seronok, bersyukur, terharu.

Seorang pesakit datang berjumpa saya tadi. Umurnya awal.20an. Seingat saya, dia pernah saya rawat dulu, tapi tak ingat apa masalahnya.

Kali.ini, dia sakit senggugut. Selesai hal senggugut, tetiba dia cakap..

"Doktor, saya dah tukar tempat kerja. Tempat kerja baru saya boleh sembahyang dah."

Owh..terimbas kembali waktu dia.datang haritu. Masalahnya selalu pengsan tiba tiba, lemah semangat. Rata berubat tetapi.masalah tak selesai. Periksa darah dan seluruh badan tiada masalah. Saya habis ikhtiar...

Adik solat cukup tak.5 waktu?

Laju ibu dia jawabkan..Tak Doktor. Bos kat tempat kerja dia tak bagi sembahyang. Zohor dan Asar dia tak sembahyangla.

Adik, Makcik...kita nak berubat, ini.ikhtiar kita. Yang berkuasa menyembuh tu Allah. Penyakit tu pun datang dari DIA. Pergilah mana perubatan Islam pun, kalau solat tak buat, macam mana Allah nak tolong. Dekat dengan Dia dulu. Barula bila kita minta nak sihat Dia bagi.

Susah doktor..kerja mana lagi..

Rezeki dari Allah..percayalah..takkan.kerana takut manusia kita tinggal.apa yang Allah suruh kan?

Macamnilah...

Saya hanya dapat bagi vitamin untuk tambah tenaga, tapi saya nasihatkan..ikhtiarlah tukar tempat kerja. Cukupkan solat 5 waktu, InsyaAllah.

Saya tengok adik dihadapan saya sekarang.

Macamana kamu sekarang? Jadi macam haritu lagi ke?

Alhamdulillah Doktor. Tak pernah jadi dah sejak tukar tempat kerja, sejak tak tinggal solat ni.

Saya...

Bersyukur..

Semoga ada sedikit keberkatan atas usaha saya..

Ingat..

Semua dari Allah, dan padaNya dia akan kembali..

Kita wajib berikhtiar untuk kesihatan diri, rohani dan jasmani

No comments:

Post a Comment