Saturday 10 January 2015

Bahaya Merokok : Ikhtiar Berhenti Merokok Dengan VIVIX

Assalamualaikum

Topik yang mungkin semua perokok malas nak baca sebab kebanyakan pun tahu kesan bahaya merokok tapi nikotin dah terlalu banyak melekat sampai ketagihan, tak mampu lagi untuk berhenti. Saya pun tak mahu menceritakan terlalu panjang lebar sangat kesan merokok kali ini. Cuma saya ingin berkongsi 'real life story' dengan semua.

Saya bekerja di klinik. Setiap hari ramai pesakit yang datang dengan pelbagai masalah dan kesakitan. Antara yang paling banyak ialah sakit kepala. Dan apa yang membimbangkan saya kebanyakan yang datang dengan aduan sakit kepala ialah golongan muda dan rata-rata mereka sudah mula merokok awal belasan tahun lagi. Apa kaitan merokok dan sakit kepala? Itu belum lagi symptom-symptom lain yang boleh saya kaitkan dengan merokok.

Tahukah anda?

Merokok mengakibatkan darah menjadi terlalu pekat. Sel darah juga menjadi terlalu banyak. Ini bukan satu petanda yang baik kerana sel darah berlebihan yang dihasilkan ini adalah sel darah yang rosak dan tidak berkualiti. Bayangkan di atas sebuah jalanraya yang sesak, terlalu banyak kenderaan, trafiknya akan perlahan, nak sampai ke satu-satu destinasi pun susah. Begitulah yang terjadi dalam salur darah perokok. Terlalu padat dan pekat dengan darah mengakibatkan pelbagai komplikasi. Di dalam perubatan, keadaan ini di panggil POLYCYTHEMIA. Dan jika melebih paras haemoglobin dan kepekatan darah tertentu, pesakit perlu dimasukkan ke dalam wad untuk menjalankan phlebotomy (membuang darah yang berlebihan dari badan) yang dilakukan dengan menyuntik jarum besar seperti untuk menderma darah tetapi kali ini darah itu tidak disimpan tetapi dibuang kerana tidak berkualiti. Kenapa perlu dilakukan prosedur ini? Kerana lebih banyak kesan dan komplikasi yang akan timbul sekiranya darah terus dibiarkan pekat dalam salur darah.

Polycythemia


Prosedur Phlebotomy

Variasi Jarum Suntikan Yang Digunakan

Apa komplikasi Polycythemia?

Perokok-perokok, atau isteri-isteri atau suami-suami perokok perlu ambil tahu tentang ini. Jangan dibiarkan sebab banyak komplikasi polycythemia kesan dari merokok yang membahayakan nyawa.

  1. Darah yang terlalu pekat membuatkannya mudah membeku. Pembentukan darah beku dalam salur darah akan mengakibatkan stroke, serangan jantung, pulmonary embolism (darah beku menutup salurah darah di paru-paru dan menyebabkan kematian serta merta) dan DVT (penyakit salur darah di kaki biasanya). Jika saya perhatikan patutlah sekarang semakin ramai yang meninggal akibat serangan jantung atau mendapat stroke diusia yang muda walaupun mereka tiada sebarang penyakit. Rokok yang jahat ini telah diam-diam membuatkan salur darah perokok tersumbat.
  2. Polycythemia juga menyebabkan pembesaran saiz limpa. Tugas limpa adalah untuk menapis bahan tidak perlu dalam badan dan dengan peningkatan sel darah yang tidak elok, limpa terpaksa bekerja berlebihan dan akan menyebabkan pembesaran limpa. Lebih banyak komplikasi akan berlaku dengan membesarnya limpa.
  3. Polycythemia juga akan menyebabkan masalah kulit. Kulit akan terasa seperti terbakar terutama selepas mandi air panas dan tidur atas tilam yang panas.
  4. Polycythemia juga meningkatkan risiko ulser perut dan gout.
Jika anda perhatikan saudara mara atau pasangan atau kawan-kawan anda yang suka merokok, kebanyakan mereka sering mengadu sakit kepala, sakit dada, mata kelihatan merah sentiasa, gigi dan kebersihan mulut juga tidak terjaga. Ini semua berpunca dari bahan didalam rokok yang sangat membahayakan kesihatan. Salur darah yang tersumbat dan jangan sampai mereka terkena stroke atau serangan jantung yang mengancam nyawa mereka. Cegah sebelum parah.

Bahan Beracun Dalam Rokok
Jangan tunggu sampai terkena stroke, serangan jantung baru nak berhenti merokok atau mengurangkannya. Anda sepatutnya mempunyai keazaman yang tinggi untuk berhenti merokok. Anda juga patut tahu yang merokok bukan hanya membahayakan nyawa anda, tetapi juga orang-orang kesayangan anda.

Di SHAKLEE, kami ada produk hebat yang terkenal kesannya dalam mengawal tabiat merokok. Ramai perokok mengakui bahawa, desire atau keinginan untuk merokok semakin berkurang sejak mengamalkannya malahan badan terasa makin sihat. Itulah VIVIX.




Bagaimana VIVIX membantu?

Rokok mengandungi nikotin. Nikotin merupakan salah satu bahan toksik di dalam rokok yang menyebabkan ketagihan. Nikotin adalah salah satu radikal bebas yang boleh merosakkan DNA di dalam badan. 

Apa akibatnya jika DNA rosak?

Setiap sel kita mengandungi DNA. DNA merupakan bahan asas menentukan sel-sel terbentuk dengan sihat. Jika DNA dan rosak, maka sel-sel pun rosak. Akibatnya, akan berlaku mutasi DNA. Sel-sel yang mengandungi DNA mutasi akan membentuk kanser atau penyakit-penyakit lain.
 
Secara ringkasnya, Vivix Shaklee bertindak dengan cara memulihkan semula struktur DNA dan seterusnya membantu menghasilkan sel-sel yang lebih sihat. Sel-sel yang telah rosak akan dibaiki. Jika anda seorang perokok yang mengidap kanser, vivix membantu membaiki sel-sel kanser ini dengan cara membaiki struktur DNA sel tersebut.
 
Jika anda mengamalkan VIVIX secara konsisten, bukan sahaja anda akan berjaya berhenti merokok tetapi anda akan dapat menikmati pelbagai manfaat produk hebat ini, Insya ALLAH
 
 
 

Jom berhenti merokok. Anda mampu mengubahnya!
 
 
 
Hubungi saya untuk konsultansi kesihatan dan produk Shaklee
 
Dr Nurul 0187812078
Fb Nurul Huda Ariza
 
 

No comments:

Post a Comment