Friday 13 March 2015

Memahami PSORIASIS dan Cadangan Suplemen Yang Bersesuaian

Assalamualaikum

Hari itu, ada seorang pesakit datang untuk rawatan sakit badannya. Pesakit ini seorang cikgu. Selesai preskripsi ubat, saya tanyakan padanya tentang keadaan kulitnya yang kelihatan agak kasar dan menebal.

Gambar Hiasan


"Psoriasis ye cikgu? Berapa lama dah ni?". Kasihan sebenarnya kerana cikgu nampak sangat tidak selesa dengan masalah kulitnya itu.

"Iye doktor, sekarang pun dalam rawatan Pakar Kulit, tapi sama aje. Sekejap dia naik teruk, sekejap dia ok sikit. Tapi stress jugakla doktor. Bila kesekolah, kawan-kawan dan anak murid pandang kita semacam. Ada yang taknak dekat langsung, takut berjangkit". Mengeluh cikgu ni.

Saya janji padanya untuk mengkaji lanjut tentang PSORIASIS dan mencadangkan suplemen tertentu untuk melegakan sedikit keadaannya sekarang setelah dia bertanya pada saya cadangan suplemen yang perlu.

Apa itu PSORIASIS?


Perbezaan Kulit Sihat dan Psoriasis


PSORIASIS adalah penyakit autoimmune yang menyebabkan kadar proliferasi kulit lebih pada biasa dan menyebabkan kulit menebal, mengering dan bersisik dan menjadi plak. PSORIASIS adalah penyakit yang tidak boleh berjangkit. Sesiapa sahaja boleh terkena penyakit ini. Anda perlu tahu bahawa penyakit PSORIASIS adalah penyakit sepanjang hidup (life long), tidak boleh diubati, hanya boleh dikawal. PSORIASIS boleh menjadi lega sedikit dan kemudian kembali menjadi teruk (flares).

PSORIASIS biasa berlaku pada kawasan badan seperti lutut, siku, kulit kepala tetapi ada juga psoriasis yang lebih teruk, terjadi kepada seluruh badan. Kajian menunjukkan, pada musim sejuk, psoriasis menjadi semakin teruk. Psoriasis juga boleh menjangkiti hanya kuku sahaja, tiada ditempat lain.






Seperti yang saya katakan di atas tadi, PSORIASIS tidak berjangkit tetapi boleh terjadi mengikut factor keturunan (genetic).

Adalah sangat penting untuk pesakit PSORIASIS mengelak daripada factor-factor yang mengakibatkan PSORIASIS semakin bertambah teruk (flares). Antaranya :

  1. Kecederaan kulit-kecederaan kulit akan mengakibatkan plak psoriasis tumbuh dan merebak dengan cepat
  2. Tekanan dan anxiety-kedua-duanya akan menyebabkan PSORIASIS tiba-tiba terjadi atau menyebabkan PSORIASIS yang sedia ada menjadi lebih teruk
  3. Jangkitan kuman-jangkitan kuman seperti bakteria boleh mengakibatkan timbul penyakit PSORIASIS secara tiba-tiba
  4. Ubat-ubatan-ubatan seperti ubat tahan sakit (NSAIDS) boleh menyebabkan PSORIASIS bertambah teruk. Jika anda memerlukan ubat jenis ini, sila dapatkan nasihat dari doktor anda.
  5. Pendedahan cahaya matahari yang berlebihan
  6. Merokok
Bagaimanapun, kajian menunjukkan kawalan pemakanan tidak membantu dalam mengurangkan apalagi memulihkan penyakit PSORIASIS dan juga tidak menyebabkan ianya menjadi semakin teruk.

Sehingga hari ini, tiada ubat untuk menyembuhkan PSORIASIS. Tujuan rawatan PSORIASIS adalah untuk mengurangkan keradangan dan mengurangkan kadar proliferasi sel kulit yang mengakibatkan kulit menjadi tebal, bersisik dan berplak. Namun begitu, anda jangan tertekan kerana kebanyakan psoriasis adalah jenis yang ringan dan hanya jika dirangsang oleh factor-factor diatas biasanya PSORIASIS  akan menjadi teruk.

7 TIPS UNTUK PENJAGAAN PSORIASIS ANDA

  1. KEKALKAN KELEMBAPAN KULIT
  2. MANDI DENGAN PENUH PENJAGAAN
  3. KEKAL MENGIKUT PERANCANGAN
  4. SEDIKIT CAHAYA MATAHARI
  5. BERHENTI MEROKOK
  6. AMBIL MAKANAN YANG BERKHASIAT DAN SEIMBANG
  7. MEMASTIKAN KESIHATAN MENTAL ANDA
Setelah memahami PSORIASIS, ada beberapa suplemen yang diyakini dapat membantu mengawal PSORIASIS anda, INSYA ALLAH. Kita ikhtiar dengan suplemen yang selamat dan halal dan diyakini bertahun-tahun...SHAKLEE.

1)OMEGA GUARD






Omega Guard mengandungi omega-3. Omega-3 mempunyai kesan antiradang yang bagus. Pengambilan Omega Guard yang berterusan dan konsisten akan membantu mengurangkan tahap severity penyakit PSORIASIS. Kajian juga mendapati bahawa pesakit PSORIASIS kekurangan omega-3 dalam tubuh. Omega Guard juga membantu meningkatkan tahap imun tubuh kita

2)VITAMIN B COMPLEX



Vitamin B Complex mempunyai kesan anti stress. Bukan sahaja stress pada tubuh badan, tetapi stress pada mental kita. Pengurusan stress sangat penting dalam memastikan PSORIASIS tidak menjadi semakin teruk

3)VITAMIN C



Vitamin C  sangat penting untuk kesihatan kulit. Vitamin C membantu membina kolagen dalam kulit, memastikan kulit dalam keadaan yang normal dan lembab.

4)VITAMIN E



Vitamin E mengandungi selenium. Kajian dan review dari pesakit PSORIASIS menunjukkan pengambilannya mengurangkan kejadian PSORIASIS yang teruk. Tambahan pula Vitamin E sangat bagus dalam merawat parut, memudarkan dan memulihkan parut lama, memberi kompleksi yang baik untuk kulit.

5)VIVIX



Vivix dihasilkan daripada antaranya anggur muscardine yang sangat kaya dengan antioksidan. Vivix membantu mengawal PSORIASIS di peringkat sel.

6)HERBAL BLEND



Herbal Blend adalah krim yang dirumus khas dari pokok herba yang bertindak lembut pada kulit. Pengambilan herba blend yang berterusan membantu meningkatkan kelembapan kulit, mengurangkan plak dan penebalan kulit akibat PSORIASIS

Tidak salah kita berikhtiar untuk rasa lebih sihat, dan lebih terkawal penyakit kita. Sesungguhnya sangat tidak selesa sesiapa yang mengidap penyakit PSORIASIS yang teruk ini. Saya amat berharap dapat membantu pesakit saya ini, sekurang-kurangnya mengurangkan ketidakselesaan yang di alami.

Jika anda juga menghadapi masalah yang sama, ataupun sesiapa sahaja yang anda kenali, bolehla mencuba suplemen yang saya cadangkan tadi

Hubungi saya

Nurul 0187812078
Email : nurulhudaariza@yahoo.com
Fb : Nurul Huda Ariza

Saya Sedia Membantu
InsyaALLAH

"KITA MERANCANG, ALLAH MERANCANG, DAN PERANCANGAN ALLAH ADALAH YANG TERBAIK"

Projek Jutawan
Kaya Harta, Kaya Iman
Shaklee Effect

*credit to WebMD, National Psoriasis Foundation and medicine.net for information

No comments:

Post a Comment