Saturday 14 March 2015

Makbulnya Doa Seorang Ibu

Assaalamualaikum

Ibu-ibu..

Adakalanya kita tak sedar bila mulut kita berbicara negatif tentang anak..

'Anak aku buas'...
'Anak aku lembab sikit belajar'
'Buatla macamtu, tak besar2 badan tu nanti'
'Degilnye!!'
'Menyusahkan la!'

Dan macam-macam lagi




Gambar Hiasan


Ingat, betapa makbul doa dan kata-kata seorang ibu. Mungkin dikebanyakan masa, kecelakaan, keburukan, kebodohan, kepincangan akhlak anak-anak kita bermula dari mulut kita sendiri.



Sebuah kisah menarik untuk dikongsi tentang salah seorang imam MasjidilHaram. Mempunyai seorang ibu yang hebat. Waktu kecilnya sangatla buas dan nakal tidak terhingga. Suatu hari, ada majlis keraian dirumah. Seperti biasa, ada kambing golek seekor untuk santapan tetamu. Imam kita ni, ambil pasir dan tabur dan baling pada kambing yang tengah di golek sejurus sebelum tetamu sampai. Maka sangat marahla si ibu yang dah berpenat lelah menyediakannya..lalu berkata (lebih kurang ayatnya).."MasyaAllah....kamu ini....bertuah! Satu hari kamu mesti jadi Imam MasjidilHaram...jadi orang baik-baik!"

Dan..sekarang dialah Imam...MasjidilHaram...

Gambar Hiasa


Sejujurnya....adakalanya kita pasti terlepas kata. Kita terlalu jauh dari idealnya seorang ibu. Didiklah diri dengan sabar, basahkanlah lidah dengan zikir dan istighfar, pohonlah petunjuk Allah dalam mendidik anak-anak.

Si kecil- si kecil ini menanti ibu ayah untuk mencorak mereka.....pandanglah wajah dan kedalam mata mereka..sesungguhnya mereka sendiri tidak tahu bahawa tingkah mereka menyakitkan hati kita kerana mereka masih belum cukup dewasa untuk mengerti.



Nasihat untuk diri yang sentiasa mahu menjadi ibu terbaik untuk anak-anak

 
 
 

No comments:

Post a Comment