Wednesday 21 October 2015

Perlukah Portable Water Filter?

Assalamualaikum

Hari ini setelah banyak hari Malaysia dilanda jerebu teruk, sekolah masih diisytiharkan tutup. Entah bila keadaan ini akan berakhir.

Ramai pesakit datang ke hospital sejak kebelakangan ini. Rata-rata sakit kepala, batuk, selsema dan ramai dikalangan kanak-kanak datang dengan masalah muntah-muntah. Saya perasan sejak jerebu semakin teruk ini menjadi-jadi pula muntah dikalangan kanak-kanak ini.

Jerebu ini lebih teruk di Indonesia. Debu kuning dengan kandungan sulfur yang tinggi, merbahayakan kesihatan. Kita juga sesikit sebanyak akan terkena tempiasnya.

Saya membayangkan air takungan kita di kawasan tadahan hujan sana. Juga ditempat pemprosesan air. Ada kemungkinankah debu-debu jerebu ini menyerap ke dalam air? Dan klorin sama sekali tidak menyahkan debu-debu ini.

Bimbang, saya bimbang kanak-kanak itu muntah-muntah kerana air yang tercemar. Bukan dengan organisma, tetapi dengan logam merbahaya. Siapa tahu? Memang saya tiada bukti, tapi saya sendiri mengambil ikhtiar memastikan anak-anak saya mendapat sumber air yang bersih.

Bagaimana?

Rebus air 100°C?

Tak cukup. Cara terbaik ialah dengan menapis air itu. Dan penapis yang di gunakan perlulah yang terbaik kualitinya, yang mampu menapis segala logam merbahaya agar tidak terminum dek kita.

Dah kaji-kaji, rasa kagum dengan Penapis Air Shaklee. Mudah alih, ringan, filternya tahan hampir setahun. Paling menarik, kanak-kanak pun boleh puji air jadi sedap setelah ditapis oleh Penapis Air Shaklee.

Tengok rata-rata sahabat Shaklee membeli Penapis Air Shaklee ini. Tak perlu lagi beli air mineral. Hanya tapis air direct dari air paip, terus boleh diminum. Filter karbonnya mampu menapis semua logam-logam berat dan merbahaya dari masuk dalam perut kita.

Saya, ikhtiar ini untuk lebih selamat, lebih sihat. Taknak saya merisikokan anak-anak dengan air tercemar. Sedangkan udara kita sekarang pun semakin dicemari.

Jika sesiapa berminat untuk mendapatkan Penapis Air Shaklee ini, bolehlah hubungi saya

Dr Nurul
0187812078
Shaklee Independent Distributor

Sama-samalah kita ikhtiar untuk hidup yang lebih sihat dan selamat.

InsyaAllah

No comments:

Post a Comment