Tuesday 20 November 2018

Kereta Kancilku

Kancil
-----

Saya pergi kerja naik Kancil. Kancil saya yang dah berusia 16 tahun. Kancil saya yang berbakti dengan saya sejak Tahun 1 Sains Perubatan. Kancil yang dah banyak berkhidmat untuk ramai student USM Kubang Kerian.

Meter minyaknya dah lama tak naik, atau naik ikut suka hati. Hari ini dengan confidentnya pergi kerja. "Alah, ada tu minyak. Meter je tak naik."

Betul-betul dihadapan traffic light. Kancil saya rebel. Aku lapar kau tak kasik makan minum. Padan muka. Dail kesana kemari mencari talian hayat. Mujur ada sahabat.

Terpaksa buat muka selamba. Nak tolak kancil ke tepi tuan pun saiz kancil. Bantuan Allah tu ada je untuk kita. Sebuah lori berhenti seberang jalan sana. Sebuah kancil lain berhenti di traffic light.

Alhamdulillah

Kancil saya tidak lagi mengganggu jalan. Bantuan tiba, kancil diberi makan dan minum.

:)

Berpanas sedikit ditengah terik mentari buat saya fikir. Sanggupkah saya berpanas di'sana' nanti? Sudah rasa menggelegak didalam kepala, peluh memenuh, mengalir laju. Tak sanggup. Tapi ada masa perbuatan kita tak serupa bikin. Astaghfirullah.

Hati lega. Ramai lagi orang baik disekeliling kita. Tiada siapa yang menekan hon. Ramai juga yang memandang simpati, tapi masing-masing mengejar waktu. Mujur Allah hantar bantuanNya tak berapa lama. Tak sempat peluh diseka.

Sorry Kancil. Lain kali ibu bagi makan minum.kenyang-kenyang ye.

:p

#ibrahdimanamana
#sayadoktorbiasa
#ilovemyjob

No comments:

Post a Comment