Tuesday 20 November 2018

Kita Ibu

Kita ibu-ibu...

Dalam pada kita berhati-hati dari 'melukai' hati anak-anak, adakala terlepas juga marah, terlebih juga bebelan, ter'cuit' juga anggota badan.

Anak-anak diumur ini, cinta mereka hanya pada kita. Lihatlah mata mereka yang penuh dengan cinta apabila memandang kita. Namun ada juga masa cinta sepenuh hati ini kita khianati. Kita kurang sabar, kita lupa bahawa mereka hanya anak kecil, namun kita menuntut kefahaman mereka seperti orang dewasa.

Anak-anak sehingga 7 tahun, layanlah mereka umpama raja, turutilah kemahuan dan permintaan mereka selagi tidak berlebihan dan berkemampuan, sentiasalah ada untuk mereka apabila mereka memerlukan. Hatta sekecil-kecil membantu bukakan lampu tandas, teman mereka ke dapur, suapkan makanan dan banyak lagi. Semoga 'raja' ini membesar menjadi 'raja' yang mencintai kita, menuruti dan melayani kita sepenuh hati bila kita pula perlu dilayani kelak.

Anak-anak 7-14 tahun, jadikanlah mereka umpama tawanan. Hidup berperaturan. Sudah masanya mereka belajar tentang yang boleh dan yang tidak boleh. Namun teruskanlah berikan kasih sayang dan merdekaka lah mereka setelah teguh jatidiri dan kefahaman Islam mereka.

Masih, diumur mana sekalipun, anak -anak ini memerlukan 'charger' untuk bangkit. Bangkit menjadi anak soleh, anak yang baik, anak yang tidak bermasalah. Take your time to really have a chit chat with them. Take your time to really look into their eyes while they are talking. Take your time to be pleased by them.

Peluklah mereka sekerap mungkin, ungkaplah kata-kata sayang dan cinta, khabarkan pada mereka bahawa kita bersyukur dikurniakan anak-anak seperti mereka.

Allahu...

Ibu juga masih bertatih anak-anak. Masih dengan jenuh mendidik sabar, masih menangis ditengah malam menyesali tindakan ibu pada anak-anak.

Ibu akan berusaha anak-anak...memusing dan memalingkan seluruh tubuh dan memusatkan seluruh perhatian kepada anak-anak ibu. Meraikan setiap usaha baik didalam ketidaksempurnaan kalian selaku anak-anak kecil, menyatakan cinta ibu yang bersangatan ini lagi dan lagi.

Moga tidak berbekas dihati anak-anak, 'luka' tidak sengaja yang ibu palit. Moga anak-anak tersenyum rindu mengenang ibu saat kita berjauhan. Moga selamanya kita 'bersahabat baik'. Moga hingga ke syurga kasih sayang kita.
.
.
.
Muhasabah seorang ibu saat anak-anak kudus dan suci pejam lena, bagai ditampar pipi baru tersedar bahawa mereka hanya anak-anak kecil yang mendamba cinta dan perhatian ibu yang tidak berbelah bahagi.

😭😭😭

Ibu sayang anak-anak ibu..

Muhammad Faris Farhan
Nur Izzatul Husna
Nur Fathin Hanani
Muhammad Umar Fattah

#ibuanak4
#kisahibuanak
#muhammadumarfattah

No comments:

Post a Comment