Friday 24 November 2017

Happiness On Your Own Definition

Perbualan dengan seorang sahabat hari ini.

Sahabat saya, ibu kepada 3 anak. Sulung berumur 7 tahun, si kecil beberapa bulan. Bekerja di syarikat swasta menguruskan pengurusan dan projek syarikat. Balik rumah paling awal biasanya jam 7. Suami pula kerja di negeri lain, 2 minggu sekali baru balik.

It was so tiring, physically and emotionally. Memikirkan kasihan pada anak-anak yang menuntut perhatian apabila ibu pulang dari tempat kerja and yet ibu ada baby kecik yang perlu perhatian lebih. Ada masa kata sahabat terambil anak lewat dari sekolah kerana kerja. Dan ada masa malam baru sempat ambil anak-anak dari rumah pengasuh.

Dan sahabat saya mula berfikir. This is not the life she wants. Benar, pendapatan bulanan seisi rumah yang selesa namun masa berkualiti dengan keluarga hampir tiada. They should stay together. Husband, wife and kids. Tak kira betapa sukar namun membahagiakan. Lebih-lebih lagi mengenangkan anak-anak yang masih diumur memerlukan perhatian. She cant waits anymore. Not until her kids grow up and have their own life.

And she resigned. Just resigned with 1 month notice. Memang sukar baginya kerana keperluan seisi rumah sebelum ini ditampung oleh pendapatan 2 orang.

Dan saya katakan padanya, "Percayalah yang Allah sentiasa aturkan yang terbaik untuk kita. Yes, walaupun kita dengar macam mencari susah bila kita elok elok bekerja ada gaji tetap dan berhenti begitu sahaja without any back up. Tapi bila kita keluar dari "zon selesa" itu, desakan keperluan hidup akan buat kita bangun. Akan buat kita cari jalan untuk berusaha walau apa cara. Pasti ada lubang-lubang rezeki yang lain. Yang pasti, hati lebih tenang kerana sekeluarga bersatu."

Itulah yang sahabat saya fikir. She once sacrificed her job to follow her husband dan dalam tempoh sekejap sahaja dia mendapat kerja baru yang lebih baik di tempat baru. Dan saya yakin, rezekinya sudah menanti ditemlat baru nanti. InsyaAllah.

Bercakap tentang pengorbanan, situasi memerlukan pengorbanan itu perlu dilakukan oleh sahabat saya memandangkan keadaan kerja suami yang lebih stabil dan kukuh. Bimbang pula saya jika ada yang menilai buruk si suami kerana setiap kali isteri yang berkorban. Jika saya ditempatnya, saya juga akan melakukan yang sama.

Sebenarnya, kisah ini bukan tentang sahabat saya ini. Ia lebih kepada ketukan untuk diri saya yang saya semakin yakin bahawa saya sekarang berada di zon selesa saya sendiri. Sehingga saya jadi malas untuk berusaha mengubah hidup. Sehingga saya pendam segala cita-cita dan impian saya. Sehingga saya biar terkubur segala perancangan masa depan saya.

And again, I asked myself, apa yang saya mahu sebenarnya dalam hidup ini? Dan bila saya muhasabah dengan lebih dalam, bahawa rasa kekosongan ini, rasa hidup yang mandom ini, rasa selesa dan mendatar ini adalah kerana saya lupa hala tuju sebenar hidup ini, iaitu menuju ALLAH.
Bila Allah tujuan hidup kita, tidak akan ada istilah selesa dalam hidup. Kerana dunia ini umpama penjara. Yang membataskan kita untuk melakukan banyak perkara kerana nikmat yang sementara dan tiada memberi makna.

At least, saya sepatutnya keluar dari zon ibadah saya yang 'selesa'. Merebut peluang hayat yang sedikit untuk memperbanyak amal. Dan saya yakin, bila Allah makin cinta, akhirat kita pasti bahagia, dan bonusnya adalah kejayaan kurniaan Allah untuk kita didunia fana ini.
Omelan ini dari hamba yang paling hina. Dikongsi kerana siapa tahu ada patah patah kata disini yang menjadi saksi amalan baik saya, jika ada sedikit nilai itu.

Maafkan saya


Dr Nurul
#faqirilallah

No comments:

Post a Comment