Friday 24 November 2017

Unit Kualiti - Allah Ada

Unit Kualiti

Lebih 2 tahun sudah, saya dipanggil oleh Timbalan Pengarah Hospital. Memenuhi tuntutan surat KKM yang mahu Unit Kualiti hospital diselia oleh seorang pegawai perubatan, saya ditawarkan untuk berkhidmat di unit itu.

Asing sekali. Saya tidak pernah tahu skop kerja Kualiti, saya memohon tempoh supaya jawapan saya hasil istikharah dan pemahaman yang jelas. Bertanya pada encik suami, Jurutera Kualiti disebuah syarikat, pastinya memberikan jawapan positif. Kata suami dia sedia membantu kerana kena dengan bidangnya. Begitu juga mak dan bapak, merestui apa jua pilihan saya. Lalu istikharah saya mendorong saya kesini. Unit Kualiti.

Saat itu, terngiang juga kata-kata sesetengah kenalan doktor waktu saya membuat keputusan untuk bertukar ke Jabatan Pesakit Luar dari Jabatan Anestesiologi setelah hampir 4 tahun disana.

"You will lost your skills there."

No. Its actually I was gaining more skills there. Skills as a doctor is not just about doing procedures. More than that, a doctor must know and able to counsel patients, advice them for better health and lifestyle, giving them a meaningful doctor-patient relationship. Not a touch-n-go thingy.

Alhamdulillah. 4 tahun di OPD taught me a lot to be a good doctor, a kind and humble one. InsyaAllah.

4 tahun, ada dan pasti ada yang menyatakan sayang. Kerana di Unit Kualiti saya tidak lagi punya peluang merawat pesakit secara direct. Tidak lagi mendengar masalah pesakit secara direct. Tidak lagi memeriksa pesakit. Walau sebenarnya saya cinta sekali dengan pekerjaan di OPD.

Namun saya memandang luasnya ilmu Allah. Kualiti adalah sesuatu yang baru diizin Allah untuk saya faham. Diizin Allah untuk saya developed more skills. Management skills. And its not as easy as you think. Yes, I am not attending patients directly but, it is my job to make sure all medical staffs are doing their job properly, giving the best services, for the most important thing, patient safety.

Walaupun kedengarannya kami di Kualiti hanya bermain dengan kertas, paperwork, but mind you, we are actually a 'policeman' in hospital.

Just to make sure all of us giving the best quality of services to all patients.
InsyaAllah. It is not an easy work. Tapi, hanya satu yang sentiasa tersemat dihati.
"Allah ada".

InsyaAllah

No comments:

Post a Comment