Friday 24 November 2017

Define Your Success

Define Your Success

Assalamualaikum dan Selamat Malam

Syukur, saya dikurniakan sahabat-sahabat Fb yang sangat bermotivasi tinggi. Most of them are successfull bussinesswomen and interpreneurs yang saban hari saya membaca kisah-kisah kejayaan mereka yang bertambah-tambah....

Lalu terselit juga rasa ketinggalannya saya dalam segala hal, tinggal didalam lingkungan ini sahaja, bersama-sama dengan yang tersayang, melalui hidup sehari-hari seperti jadual yang telah tersusun cantik. Maka saya jadi bertanya didalam diri. Berjayakah saya? Didalam hidup? Didalam segala-galanya?

Then I decided to re-define success of my own. Kejayaan kita tidak sekali-kali boleh diukur dengan menjadikan orang lain sebagai kayu ukur kerana akhirnya kita bisa rasa lelah dan mundur. Setiap orang punya cabaran hidup berbeza dalam mencapai apa yang diingini dan laluan kejayaan setiap kita pasti berbeza.

Bermulalah dengan memerhati dan mensyukuri sekecil-kecil kejayaan kita pada setiap hari.

Alhamdulillah, hari ini aku berjaya bersabar dari memarahi orang lain.
Alhamdulillah, hari ini aku berjaya untuk tidak memjerit pada anak-anak
Alhamdulillah, hari ini aku berjaya baca sehalaman Al Quran
Alhamdulillah hari ini aku dapat masa untuk mendengar ceramah
Alhamdulillah, Allah kurnia aku suami yang baik

And dont you think, perkara-perkara diatas bukan suatu kejayaan? It is a big success. Kerana kesannya yang bisa membawa kita ke syurga. Kerana dengannya kita lebih bersyukur dan sentiasa ingin memperbaiki diri.

Mahukah kita kaya dan berjaya? Kaya iman dan harta? Pasti dan pastilah itu kemuncak keinginan yang kita capai dalam hidup ini. Alangkah sejuk hati melihat mereka yang diizin Allah menjadi kaya harta dan imannya.

Define you success

Kemuncak jaya seorang mukmin ialah apabila bulat dan pusat ingatan pada Allah. Segalanya kepada Allah, kerana Allah, untuk Allah. Memelihara Allah melebihi segala-gala yang lain. Dan yakinlah, segala yang cuba kita tolak ketepi akan mula menghampiri. Kejayaan akan datang sepertimana yang kita impi tanpa kita duga dari mana dan bagaimana.
Lalu, adakah cukup sekadar beribadah dam mendekatkn diri dengan Allah? Tentu sekali tidak. Kerana seorang mukmin yang baik itu adalah mukmin yang hari ininya lebih baik dari semalam, esoknya lebih baik dari hari ini.

Lebih baik akhlaknya
Lebih baik aqidahnya
Lebih baik tuturnya
Lebih baik muamalatnya
Lebih baik amalannya
Lebih tulus cintanya
Lebih kasih, lebih sayang
Lebih disayangi

Berjayakah kita?

Malam ini, muhasabah diri sebelum tidur. Kutiplah apa jua yang bisa kita persembahkan pada ALLAH sebagai ganti nilai kejayaan pada pandangan mata kita.
InsyaAllah...
Kejayaan pasti milik kita.


No comments:

Post a Comment