Tuesday 11 August 2015

Kebas Tangan : Punca dan Penyelesaian

Assalamualaikum

Berkerja di klinik pesakit luar, seringkali pesakit datang dengan masalah kebas-kebas tangan. Kebanyakannya dari kalangan pesakit perempuan. Ramai yang risaukan kencing manis tetapi ketahuilah bahawa simptom kebas untuk kencing manis hanya datang kemudian setelah anda mengalami tanda-tanda awal kencing manis seperti :

-kerap kencing
-kerap dahaga
-kelesuan
-susut berat badan

Jika tiada tanda-tanda diatas, kebas pada tangan biasanya berpunca dari saraf yang tertekan, kita namakannya Carpal Tunnel Syndrome.

APA ITU CARPAL TUNNEL?

Carpal Tunnel adalah umpama terowong di pergelangan tangan kita yang memberi laluan.kepada saraf dan salur darah ke tapak tangan.

BAGAIMANA TERJADI CARPAL TUNNEL SYNDROME?

Perubahan hormon yang tidak menentu seperti datang bulan, mengandung,bersalin, menyusu akan mengakibatkan penebalan serat-serat dalam badan dan antara tempat yang serat-serat ini suka berkumpul ialah Carpal Tunnel tadi. Apabila ia berkumpul disitu, terowong akan menjadi sempit, memberi tekanan kepada saraf dan salur darah yang lalu. Ini menyebabkan rasa kebas, malah sakit pada tapak tangan.

SIMPTOM-SIMPTOM CARPAL TUNNEL SYNDROME

-kebas pada tangan atau hujung jari
-lebih kebas apabila tidur diwaktu malam atau bangun pagi
-susah untuk memegang objek, tangan menjadi semakin kebas dan sakit
-kebas kurang apabila tangan dalam keadaan rehat

RAWATAN

Di hospital, saya membantu pesakit dengan memberi ubat tahan sakit, tablet kalsium dan vitamin saraf. Selain itu, saya juga akan rujuk pesakit pada Jabatan Fisioterapi untuk senaman khas tangan.

Tetapi, kebergantungan pada ubat tahan sakit akan menyebabkan risiko gastrik dan ulcer perut. Maka, saya tidak menggalakkan pesakit saya untuk mengambil ubat tahan sakit secara berterusan.

Apa yang boleh anda lakukan?

1)Memakai sarung khas untuk stabilkan pergelangan tangan
-anda boleh dapatkan sarung tangan khas ini di farmasi-farmasi. Sarung tangan ini mengekalkan kedudukan pergelangan tangan dalam keadaan paling neutral dimana terowong tadi tidak menyempit dan menekan saraf dan salur darah, lalu mengurangkan simptom kebas dan sakit

2)Rendam tangan dengan air suam+garam bukit
-rendaman air suam membantu mengurangkan kesakitan terutamanya

3)Menggenggam bola khas untuk senaman tangan
-bola khas ini boleh didapati di farmasi dan kedai senaman. Dengan membuat senaman ini, anda membantu memperbaiki perjalanan darah ke tangan sekaligus mengurangkan simptom tadi

4)Mengambil suplemen untuk kesihatan saraf, otot dan serat
-disini saya sangat menyarankan suplemen Shaklee untuk membantu anda mengawal atau menghilangkan simptom tadi. Kerana Shaklee terbukti berkesan, halal dan mendapat pengesahan KKM.

Omega Guard

Antara punca kesakitan dan kebas pada tangan adalah keradangan. Omega Guard mempunyai kesan anti radang yang bagus. Pengambilan yang berterusan memberi kesan signifikan kepada pengurangan simptom tadi

OsteMatrix

Ostematrix sangat perlu untuk kesihatan otot, tulang dan serat dalam badan. Ostematrix membantu mengurangkan kesakitan dan kebas pada otot yang terlibat dalam masalah ini, juga memberi kesihatan tubuh keseluruhannya

Vitamin B Complex

Ramai yang tahu vitamin ini meningkatkan selera makan. Tapi ramai tidak tahu vitamin B Complex berkesan sebagai antistress dan juga memberi nutrisi kepada saraf. Pengambilan Vitamin B Complex yang berterusan membantu memberi kesihatan pada saraf dan salur darah terutamanya yang cedera akibat tekanan tadi

Rasa kebas memang sangat tidak selesa. Ikhtiar itu perlu agar kita hidup lebih selesa dan tenang. Sihat, tanpa sakit.

Untuk sebarang pertanyaan dan dapatkan produk Shaklee, sila hubungi saya.

Dr Nurul
Shaklee Independant Distributor
0187812078

2 comments:

  1. Terima kasih atas penerangan Dr. Nurul. Terjawab sudah apa yang melanda pada diri tatkala ini. Tapi saya lelaki. Tiada satu pun dalam senarai kemungkinan yang Dr. tuliskan dalam entry. Tapi at least saya dah tahu serba sedikit.

    ReplyDelete