Thursday 13 August 2015

Resepi Kek Kukus Coklat Moist : Now Everybody Can Bake

Assalamualaikum

Hari ini saya nak kongsi resepi kek yang sangat mudah dan InsyaAllah mesti menjadilah. Sebab apa saya kata begitu, kerana saya sendiri tak pernah bake kek seumur hidup, tapi sejak ambil resepi ni, dah banyak kali saya buat. Alhamdulillah, semua yang rasa pasti suka especially peminat kek coklat.

Mudah saja

BAHAN-BAHAN

1 cawan tepung kek Blue Key
1 cawan serbuk koko (tak kisah jenama)
1 cawan gula kastor
1 cawan susu pekat
1 cawan minyak masak
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh esen vanilla
4 biji telur
1 paket VICO

CARA MEMASAK

Panaskan pengukus

Ayak tepung kek bersama serbuk koko, VICO dan baking powder. Gaul rata. ,(A)

Pukul 4 biji telur sehingga kembang
Masukkan gula kastor, pukul lagi
Masukkan susu pekat, pukul lagi
Masukkan minyak, pukul lagi
Masukkan campuran A sesudu demi sesudu, pukul hingga sebati.
Masukkan esen vanilla dan pukul sebati

Sapukan planta atas loyang, tuang bancuhan kek tadi dan letakkan didalam pengukus.

Kukus dengan api sederhana sehingga masak.

*Masak bermaksud kek tidak lagi melekat pada lidi, atau besi atau garfu yang kita guna untuk uji tahap masak kek.

(Tempoh lebih kurang sejam, mungkin variasi)

Siap! Mudah bukan? Sekarang saya nak kongsi pulak cara buat ganache coklat yang sedap. (Topping)

200gm coklat masak (any brand)
100ml UHT whipping cream
Sedikit butter

Kacau semua atas apidengan teknik double boiler dengan api perlahan sampai coklat cair dan sebati dengan UHT dan butter tadi.

Sedia untuk.dituang atas kek dan hiaslah sesuka hati anda.

SELAMAT MENCUBA

No comments:

Post a Comment