Monday 21 September 2015

Adik Ini Mengajar Saya Erti Syukur

Saya teringat lagi pesakit tadi

Adik lelaki berumur 17 tahun itu melangkah longlai. Sopan gayanya. Redup matanya. Nampak tak sihatnya.

"Ya adik, apa masalahnya harini?"

"Tak larat doktor".

Terlalu tak spesifik.

"Adik demam? Batuk? Selsema? Atau ada muntah dan cirit birit?"

"Rasa nak demam doktor. Tak demam kot. Rasa tak larat ja. Ada batuk jugak sikit, sakit tekak".

38°C. Agak tinggi suhu badannya. Demam budak ni.

"Adik kerja ke?"

"Saya belajar kat kolej kat sini. 8 pagi sampai 5 petang. Malam start 8 malam sampai 12 malam saya kerja. Tu yang rasa tak larat. Tapi tak rasa demam".

Kata adik lagi, dia terpaksa kerja sebab mak tak cukup duit nak bayar biaya dia makan. Dia duduk hostel, RM 150 sebulan, makan minum sendiri. Mak kata, jangan dok rumah sewa, nanti bercampuq dengan macam-macam orang tak kena kawan, kita terikut.

Orang susah adik ni. Tapi sangat gigih berusaha. Jiwa saya tersentuh.

Alangkah beruntungnya kamu, kamu, kamu dan kamu yang semua ada didepan mata. Tapi kita ni suka take for granted kan. Apa yang ada tu kita tak pernah nak syukuri.

Emm...kenapa entah sebak kenangkan adik tadi. Laluan kita mungkin berbeza tapi tujuan kita satu. Liku-liku hidup kita juga berbeza-beza. Bila sesekali Allah tegur dengan hadirnya insan-insan begini, barulah rasa syukur itu terpupuk kembali.

Semoga adik ini berjaya. Sesiapa pun ibunya, saya sanjung cara makcik mendidik anak.

No comments:

Post a Comment