Monday 21 September 2015

Wahai Pesakitku, Bukan Semua Sakit Perlu Antibiotik Ye

Wanita itu kelihatan kelam kabut.

"Ya aunty? Apa masalah?"

"Doktor, saya selsema. Saya mau antibiotik. Sudah lama saya selsema."

"Aunty ada demam? Batuk lama lebih satu minggu, 2 minggu? Sakit kepala? Muntah?"

"Tadak. Itu semua tadak doktor. Saya selsema sahaja. Biasa mesti makan antibiotik".

Setelah diperiksa, ya saya setuju dia hanya selsema, yang saya tak setuju dia minta antibiotik.

"Maafkan saya aunty, selsema kita tak bagi antibiotik. Bukan semua penyakit kita bagi antibiotik. Kalau kita bagi jugak, nanti bila aunty betul-betul sakit dan perlu antibiotik, tiada antibiotik dah yang sesuai untuk aunty."

"You mesti bagi sama saya. Saya sudah jumpa itu ADUN tadi, saya pergi office dia, dia kata cakap sama doktor suruh bagi antibiotik".

Ade aku kesah? (Dalam hati je la)
hehehe

"Aunty, kalau Perdana Menteri suruh pun saya tak kasik. Saya yang rawat aunty, saya akan berikan yang terbaik untuk aunty. You call itu menteri ke ADUN ke apa tu sekarang, saya mau cakap dengan dia."

"Suka youla doktor! Bagilah apa you suka!".

We are facing a serious multi resistant bugs now because of antibiotic shopping. Its not only the publics, but doctors, antibiotics is not a solution for every illness, please.

Bukan semua penyakit kita bagi antibiotik ye.

No comments:

Post a Comment