Sunday 16 February 2014

Makcik sakit lutut la Doktor...

Assalamualaikum

Sejak kebelakangan ni semakin ramai pesakit yang datang ke hospital mengaku sakit lutut. Kebanyakan pesakit yang datang makcik-makcik dan pakcik-pakcik atau ah so and uncle yang mengadu dah bertahun-tahun sakit lutut tapi semakin teruk kebelakangan ni. Tak kurang jugak dengan golongan muda terutamanya mereka yang sangat aktif.
 
 
Selalunya, bila diperiksa, memang takde bengkak atau sakit bila ditekan pada sendi lutut. Tapi bila digerak-gerakkan sendi lutut tu, pasti ada bunyi 'krup..krup' yang akan keluar. Tak percaya? Cuba anda test pada lutut ibu ayah anda atau tok nenek anda yang mengadu sakit-sakit lutut. Anda letakkan tangan anda betul-betul atas tempurung lutut mereka dan anda suruh mereka lurus dan bengkok dan luruskan sendi lutut mereka beberapa kali. 'Krup..krup"...bunyi sendi yang kurang 'gris' kata pakcik makcik kita. Kata ahso and uncle pulak sudah kulang minyak..:). Nak lebih kompem lagi cuba anda buat pada lutut sendiri (pastikan lutut anda sihat ye). Mesti akan dapat rasa bezanya. Takde bunyi apapun.
 
 
 

sakit, lutut. sakit lutut, berat
'Adoi..sakitnya lutut!!' (eh ni Nampak macam tangan orang mude.heheh) Gambar hiasan


Apa jadi ye sebenarnya pada lutut kita tu? Simple explaination...
  • sendi kita ada 'minyak pelincir' atau gris yang bertindak sebagai kusyen
  • kusyen ni akan haus dengan usia, atau berat badan berlebihan (dok kena henyak), atau penggunaaan lutut yang berlebihan, atau pernah cedera lutut dulu
  • bila kusyen haus, tulang yang disambung akan hamper ber'cium' atau bergeser dan ini akan menyebabkan kesakitan
  • selalunya keadaan ni kita panggil osteoarthritis..rheumatoind arthritis ni lain sket ceritanya..:)
 

sakit lutut, sendi. lutut, sakit sendi, osteoarthritis, ajht, glucosamine, kalsium
Tengok beza lutut sihat (kiri) dam sendi lutut yang dah haus (kanan). Nampak tak tulang atas dan tulang bawah hampir ber'cium' tu? Bayangkan kalau sendi ni digerakkan...pasti sakit..

 
Untuk confirmkan, siasatan atau investigation yang saya akan buat adalah xray..
 

lutut, sendi, sendi lutut, arthritis, glucosamine, ajht
Ini xray sendi lutut yang dah haus (tengok pada yang dibulatkan). Nampak tak lutut atas dan lutut bawah tu dah bercium? Sendi yang normal ada ruang yang sekata sepanjang sendi menunjukkan kusyen masih ada. (gris)

 
 
Kalau di klinik, apa yang saya berikan pada pesakit?
  • ubat tahan sakit
  • tablet kalsium
  • fisioterapi
  • dan saya akan tulis di sehelai kertas 'Glucosamine Sulphate' dan mitak pesakit beli di mana2 farmasi sebagai supplement tambahan untuk tambah 'gris' yang kurang tadi
 
Tak payah susah-susah ke farmasi. Shaklee ada Set Kesihatan Sendi. Sangat terbukti keberkesanannya. Bapa saudara saya dan isterinya dan pun mencuba. Seawal seminggu terasa sangat berkurangan kesakitan pada lutut dan lenguh lenguh pada sendi lain juga hilang. Totally hilang. Wow! Alhamdulillah. Bukan itu saja, ibu kawan saya juga ada mencuba set ini dengan saya, sangat seronok bila dia kata sakit lutut tiada lagi. Yang paling best bila mak saudara saya yang ada temujanji bulanan dengan Pakar Tulang di Kuala Lumpur menyarankan Set Sendi Shaklee pada makcik saya. See...hebatkan set sendi ni! :)
 
 
set sendi, lutut, sakit, sakit lutut, sakit sendi, glucosamine, omega guard, ajht, kalsium, knee pain, osteoarthritis
 
 
 
Saya sangat yakin dengan set sendi ni. Sama saja dengan apa yang dojtor-doktor sarankan, malah lebih lagi kebaikannya kerasa lebih banyak kelebihan dalam Set Sendi Shaklee ni berbanding dengan yang lain.
 
 
Nak tahu lebih lanjut?
 
 
Hubungi saya Shaklee Independent Distributor anda. Harga terbaik untuk anda.
 
0187812078
 
Fb: Nurul Huda Ariza
 
SEKADAR USAHA KECIL DALAM EMMBANTU MENINGKATKAN KESIHATAN DAN KESEJAHTERAAN BADAN
 
KITA MERANCANG, ALLAH MERANCANG DAN SESUNGGUHNYA PERANCANGAN ALLAH YANG TERBAIK
 
 
JOM SHAKLEE!!
 
Senyum

 

1 comment: