Sunday 21 September 2014

Tips Kemas Rumah

Assalamualaikum

Harini saya nak kongsi beberapa tips untuk kemas rumah. Hehehe...itupun nak tips ek..semua orang tau.

Mengemas rumah di satu kepayahan bagi saya yang bekerja. Apalagi anak-anak masih kecil. Nak maintain rumah 24 jam kemas dan rapi tu, tak mandang le. Kadang-kadang, dari depan, dapur, bilik tidur, toilet, semuanya tak rapi. Huhuhu. Balik kerja lewat petang badan pun dah penat. Selesai masak dan uruskan anak-anak, tak dayanya nak mengemas rumah serapi mungkin. Jadilah kuis-kuis apa yang patut.

Selalunya, saya tak tahu mana nak mula. Depan ke? Dapur ke? Teringat pulak bilik tidur..argh! Serabut..

Ini cara saya:

1)Start dengan ruang tamu, ruang yang paling terdedah dengan tetamu.

2)Betulkan atau alihkan apa-apa yang perlu

3)Vacuum

4)Mop

5)Spare satu ruang main untuk anak-anak. Untuk elak anak-anak sepahkan merata tempat, pastikan kita luangkan masa kita bermain dengan mereka. InsyaAllah, tak jauh mereka bawa mainan mereka

6)Jangan bertangguh kemaskan yang siki-sikit bersepah, nanti bertapuk-tapuk, lagi pening

7)Tarik nafas dalam-dalam, jangan serabut, anggapkan ini sebagai senaman untuk kita membakar kalori, kempiskan perut, kuruskan badan.

8)Niat ibadah, botingkek tingkek pahalo

Kalau dulu, saya memang tak mampu melakukan semua ni. Mind setting kene kuat. Katakan BOLEH! Katakan TAK SUSAH! Lepas kerja, selalunya saya akan melepek, cepat tidur, tak menyempat nak kemas rumah. Tapi sekarang tidak lagi. Macam masih ada banyak tenaga berbaki selepas pulang dari kerja sejak saya amalkan SET KESIHATAN OPTIMUM SHAKLEE

1)Vitalea
2)Vitamin Bcom
3)Vitamin C

Alhamdulillah. Kawan-kawan yang saya suggest pun semua rasa kelainan.

Jom, kita kuatkan badan, sihatkan tubuh, dan kemas rumah!

Hehehe..

Saya Shaklee Independant Distributor anda.

Saya sihat, kuat, ceria, gembira dan rasa cantik dengan Shaklee.

Alhamdulillah

PM saya untuk sebarang pertanyaan

Nurul 0187812078
nurulhudaariza@gmail.com

No comments:

Post a Comment