Friday 22 January 2016

Sweet Couple : 1

Pakcik berumur 63 tahun, pengidap kencing manis, berkerusi roda masuk ke bilik saya.

Kaki kirinya sudah diamputasi sehingga paras lutut. Kesan dari kencing manis yang tidak terkawal dulu. Sekarang kadar gula pakcik semakin baik.

Pakcik ditemani isterinya. Usai saya membuat pemeriksaan, sambil menulis plan dan ubat-ubatan, saya bertanyakan pada pakcik.

"Pakcik asal mana ye?" Walaupun agak jelas loghat Kelantannya di telinga saya. Sangat familiar.

"Pakcik asal Kelate. Makcik asal Singapura."

"Jauhnya! Macam mana jumpa?"

"Haaa...macam mana tu. Cuba fikir, cuba fikir." Sampuk makcik.

"Dulu pakcik navy, base di Woodland, Singapura. Setiap kali pakcik nak mendarat, makcik dah tunggu melambai-lambai kat pakcik."

"Mengarut tu doktor." Kata makcik sambil tersenyum.

Pakcik bersemangat mengisahkan zaman mudanya.

"Dulu asrama pakcik dekat dengan asrama student nurse. Kalau time set student nurse rehat, pakcik buat-buat la jalan sekali. Pakat tengok ke pakcik. Kalau tak, silap-silap pakcik nikoh dengan misi dah."

"Itu masa ada kaki!!" Tetiba makcik mencelah dengan nada tegas sambil senyum.

"Kasar gurau makcik."

Hahaha...kami semua ketawa. Saya , misi saya, makcik dan pakcik.

Sweetkan...

No comments:

Post a Comment