Wednesday 20 January 2016

Tempoh Berpantang Selepas Bersalin, Mengapa Anda Perlu Suplemen

Assalamualaikum

Tempoh berpantang selepas melahirkan anak adalah satu tempoh yang sangat penting untuk seorang wanita. Dalam tempoh ini, seorang ibu diuji dengan pelbagai ujian.

Keletihan
Kelesuan
Kurang tidur
Kurang hiburan
Jiwa yang kosong dan sensitif

Apabila seorang wanita melahirkan anak, banyak darah dan tenaga yang keluar dari tubuhnya. Tiada wanita yang rasa lebih enegetik selepas melahirkan anak. Semua merasakan keletihan dan kelesuan. Hanya tangisan si kecil pengubat lelah dan letih.

Sebagai doktor perubatan, saya kurang bersetuju dengan amalan berpantang yang keterlaluan seperti menghadkan pengambilan air, tidak boleh makan sebarang makanan basah, dan bermacam-macam lagi. Waktu berpantang adalah waktu untuk ibu rejuvenate, rehydrate, mengembalikan tenaga yang hilang kerana si ibu mula memasuki perjuangan yang lebih mencabar, penyusuan, breastfeeding.

Bayangkan ibu-ibu yang ditahan dari makan makanan berkhasiat, lengkap nutrisi tetapi dalam masa yang sama gigih menyusu anak kecil, memerah susu untuk membuat stok sebelum kembali bekerja.

Saya teringat aduan seorang pelanggan. Dia berpantang ketat sekali. Hasilnya, raut wajah kelihatan begitu pucat, susu sangat kurang, bayi kecil sentiasa menangis dan kegelisahan kerana lapar. Lalu si nenek yang tidak tahan mendengar si kecil menangis ini segera melenyek pisang disumbatkan ke mulut bayi baru seminggu dua tadi.

Keliru. Baby akan mudah menolak susu badan, ibu akan makin tertekan dan bersedih, tubuh badan akan semakin lesu dan lesu.

Adakah saya menolak berpantang secara tradisional? Tidak, cuma ada sesetengah perkara saya rasa kita perlu modified.

Suplemen Untuk Wanita Berpantang

Wanita berpantang yang banyak kehilangan darah, tenaga, menyusu pula memerlukan banyak nutrisi gantian untuk memulihkan dan mengembalikan tenaga yang hilang. Mana mungkin dengan diet yang ditahan-tahan ibu-ibu akan dapat nutrisi memcukupi untuk tubuh. Hasilnya ibu-ibu jadi sangat letih, sangat tidak lalu semasa berpantang.

Suplemen membantu mengembalikan tenaga yang hilang, melancarkan perjalanan darah, menambah darah yang hilang ( secara tidak langsung). Bukan itu sahaja, tubuh yang cukup nutrisi akan rasa lebih bermaya, lebih ceria dan ini mempengaruhj penghasilan susu badan.

Badan yang sihat, hati yang tenang gembira, susu badan akan pasti melimpah ruah.

Pengalaman Saya

Berpantang setelah melahirkan anak ketiga sangat berbeza dari anak-anak sebelumnya. Kali ini saya kombinasikan, berpantang moden dan tradisional. Tungku, barut, mengurut,mandi herba tetap saya amalkan. Bukan kerana terpaksa tapi kerana saya nampak dan rasa kesannya.

Dan kali ini saya amalkan suplemen. Set Berpantang dan Menyusu Shaklee

Vitalea
Vitamin C
Vitamin B Complex
Ostematrix
Alfalfa
Susu ESP

Banyak bukan? Tapi mudah bagi saya. Saya bahagikan jadual untuk makan vitamin-vitamin ini, saya istiqomah, saya minum air yang secukupnya.

Sungguh, bertenaganya berbeza dari yang dahulu. Jiwa pun rasa tenang, paling menggembirakan susu badan begitu mewah. Sehingga jururawat yang datang home visit terkejut dengan stok susu yang saya perah.

Tidak nampak lesu, sehinggakan diri sendiri pun terlupa bahawa sedang berpantang. Kata mak, " Jaga Kakyong berpantang kali ini tak rasa macam jaga orang dalam pantang. Cergas aje. "

Alhamdulillah. Saya tidak boleh menafikannya yang suplemen sangat membantu.

Beri peluang tubuh anda merasakannya.

SET BERPANTANG DAN MENYUSU SHAKLEE


PM saya
DR NURUL
Shaklee Independent Distributor

0187812078

Fb : Nurul Huda Ariza

www.akudoktormuslim.blogspot.com

#projekjutawan
#kayahartakayaiman

No comments:

Post a Comment