Wednesday 2 July 2014

Ujian Ramadhan

Assalamualaikum

Hari ni dah hari ke 5 kita berpuasa. Dan hari ini juga genap 3 minggu tulang tapak kaki saya patah. Walaupun sakit di tempat patah dan sangat berkurang, tapi kaki kiri saya ni masih tak dapat menapak, manumit pun tak mampu. 2 hari lepas saya berani bukak back slab ni sebab sakit dah kurang. Masya Allah, kesiannya tengok kaki kiri saya. Masih Lebam, biru sana sini, dan merah sana sini. Sakitnya masih terasa dikawasan lain. Kebas-kebas kaki saya ni kekadang tak terasa disentuh.

Ramadhan kali ini ujian untuk abang, suami yang sangat saya cinta. Keadaan saya macam ni buatkan abang kena lakukan semua kerja rumah. Termasuk siapkan anak-anak ke sekolah, memasak, kemas rumah, basuh kain dan lipat kain. Mujur juga ada helper 2 kali seminggu dating. Terima kasih Kak Zara. Abang tak pernah komplen. Lagi terharu rasanya. Cuma memang jelas Nampak abang keletihan. Menjelang malam abang dah semakin penat, letih, hatta nak bersembang-sembang pun tak kuasa. Saya faham keadaan abang. Saya bertekad, selagi mampu, saya akan tolong abang. Kesian tengok abang.

Sekarang kaki dah kurang sakit. Aktif sikit pergerakan saya. Turun naik tanggan dengan sebelah kaki pun senang je bagi saya. Siap dukung Fathin lagi dari atas ke bawah. Bukan berjalan...saya mengesot je. Hehehe. Jadi, saya katakana pada abang, lebih baik saya duduk atas. Duduk di atas mudah saya nak bantu abang. Gosok baju, sediakan baju anak-anak ke nursery, gerak anak-anak bangun dan tolong siapkan diorang, kemas-kemas sikit, dan saya nak berSHAKLEE pun lebih mudah di atas. Alhamdulillah, banyak membantu abang.

Tapi, sekarang saya mula sakit-sakit badan. Saya terlalu tua untuk merangkak dan melompat-lompat. Lutut saya sakit, pinggang saya sakit, kaki kanan saya sakit. Seram sejuk badan rasa. Sakit urat. Duduk macam ni tak kena, duduk macam tu tak kena. Dugaan. Mujur abang faham dan harini, abang bawa naik makanan untuk saya bersahur. Kesian tengok abang turun naik tangga.

Ya Allah..

Kalau nak bandingkan dengan Palestin dan rakyat di negara Islam lain yang teraniaya, apala sangat dugaanku ini. Hanya sikit saja. Permudahkan urusan kami Ya Allah. Murahkan rezeki kami berkat kesabaran kami Ya Allah. Semoga Ramadhan ini lebih baik dari Ramadhan yang telah kami lalui. Semoga hari ini lebih baik dari semalam.

Amin

No comments:

Post a Comment