Tuesday 15 July 2014

Kolesterol oh Kolesterol

Assalamualaikum
Terpanggil pulak saya untuk bercerita tentang kolesterol hari ini. Bukan pasal apa, kerana sekarang hampir setiap hari saya akan berjumpa pesakit baru yang dapat hypercholesterolemia (tinggi kolesterol). Dan yang paling muda budak lelaki berumur 9 tahun.
Sangat menakutkan!
Kenapa menakutkan? Tahukah anda risiko tinggi kolesterol? Kolesterol yang tinggi akan meningkatkan risiko darah tinggi, sakit jantung dan stroke. Apalagi jika anda mempunyai faktor risiko lain seperti obesiti, kencing manis dan merokok. Sangatla bahayanya.
Pengalaman saya diklinik, saya dapati ramai pesakit kurang pengetahuan tentang makanan apa yang mengandungi kolesterol yang tinggi. Terutamanya makcik-makcik dan pakcik-pakcik yang berusia emas, teramatla hairannya bila diperiksa, kandungan kolesterol jahat (LDL) dalam darah mereka sangat tinggi sedangkan mereka tak berapa lalu nak makan.
Jom, kita cek 'checklist' di bawah. Walaupun banyak lagi makanan yang mengandungi kolesterol yang tinggi, yang di bawah adalah antara kegemaran rata-rata orang
-ikan bilis
-semua daging merah
-keju
-mentega dan semua yang dibuat dari mentega
-minyak
-santan
-makanan laut dan semua makanan bercengkerang
-kekacang
Ada yang terkejut? Macam makcik yang saya ceritakan tadi, tak lalu makan, hanya makan nasi bubur dengan ikan bilis sahaja....setiap hari! Patutla tinggi kolesterolnya.
Jadi, bagaimana nak turunkan kolesterol?
1)PEMAKANAN
Kurangkan ambil makanan-makanan tinggi kolesterol. Banyakkan sayur-sayuran kerana sayur-sayuran membantu meningkatkan kolesterol baik (LDL) yang membantu menyahkan kolesterol jahat (LDL) dalam darah. Selain itu, amat disarankan mengambil makanan yang kaya dengan Omega 3, kerana Omega 3 juga membantu meningkatkan HDL dalam darah. Senang cerita, ikut piramid makanan.
2)SENAMAN
Senaman yang sederhana dan berterusan (istiqomah) terbukti sangat membantu menurunkan paras kolesterol badan. Ini kerana sewaktu senaman, banyak HDL yang akan dihasilkan dan akan meng'hapus'kan LDL yang ada. Senaman juga sangat bagus untuk kesihatan jantung dan menurunkan berat badan. Pilihlah senaman yang sesuai dengan anda.
3)BERHENTI MEROKOK
Tabiat merokok ni sangatla buruk. Perokok tidak sedar, rokok mengakibatkan perubahan negatif pada struktur dalam dinding salur darah, dan memudahkan untuk terjadi 'clot' di dalam salur darah. Juga senang untuk memerangkap LDL untuk menempek didinding salur darah. Ini akan mengakibatkan penyempitan salur darah dan menyumbang kepada risko serangan jantung dan stroke. Jadi...BERHENTI MEROKOK!!
Berdasarkan apa yang dah saya lalui, rata-rata pesakit mahu berikhtiar selain ubat dahulu. Secara peribadi, saya sangat mencadangkan Shaklee kerana keberkesanannya, keselamatannya dan kehalalannya.
SHAKLEE DAN KAWALAN KOLESTEROL
1)ESP
2)Omega Guard
3)Phytocol-ST
ESP
ESP susu soya terbaik. NoGMO. ESP juga membekalkan tenaga berpanjangan. Beratus malah beribu kajian klinikal membuktikan keberkesaban ESP dalam mengawal paras kolesterol dalam darah. Bukan itu sahaja, ESP sangat bagus untuk kulit yang lebih berseri, menghilangkan kusam wajah, memberi tenaga kepada ibu mengandung dan menyusu. Bukan 1, tapi banyaknya kebaikan ESP
OMEGA GUARD
Omega Guard kaya dengan Omega 3 dari sumber minyak ikan terbaik. Dalam bentuk kapsul, Omega sangat mudah ditelan. Kanak-kanak pun suka.
Omega juga membantu meningkatkan imun badan, meningkatkan tahap penumpuan dan kecerdasan otak
Selain itu omega juga adalah agen pembakar yang baik untuk mereka yang bercita-cita menguruskan badan. 3 in 1. Baguskan?..
PHYTOCOL-ST
Ini produk terbaru Shaklee. Untuk hypercolesterolemia yang degil. Sila baca nota dibawah.
Kita ikhtiar untuk kesihatan. Amat dituntut agama untuk kita menjaga kesihatan.
Anda mahu cuba Shaklee? PM saya untuk pertanyaan lanjut
Nurul 0187812078
FB:Nurul Huda Ariza
Jom Shaklee
Senyum
*boleh juga klik link dibawah untuk buat tempahan direct dengan Shaklee. Senang bukan.:)

No comments:

Post a Comment