Sunday 23 March 2014

Takut tua!!

Assalamualaikum

Teringat saya senikata sebuah nasyid lama

Jaga mudamu sebelum tua,
Jaga kayamu sebelum miskin,
Jaga sihatmu sebelum sakit,
Jaga hidupmu sebelum mati.

Sangat mendalam jika kita perhatikan betul-betul senikata itu. Jaga mudamu sebelum tua. Waktu mudalah kita penuh dengan tenaga, semangat yang berkobar-kobar untuk segalanya. Tubuh masih kuat, sendi belum longgar, kulit masih tegang.

Mahu tak mahu, tua itu pasti datang. Bagaimana kita manfaatkan waktu muda kita agar waktu tua kita lalui dengan lebih bersedia, bertenaga, bersemangat? Disinilah kita harus manfaatkan masa muda kita. Perlengkapkan diri dengan tubuh yang sihat.

Mahu tubuh yang sihat, kita perlu makanan yang sihat. Gaya hidup sihat, amalan exercise yang sihat. Tapi, sejauh mana kita hidup dalam suasana sihat? Pastikah segalanya tip top? Jika anda tanya saya, jawapan saya 'TIDAK'.

Kerana apa?

-pemakanan saya tidak teratur. Ada waktu makan on time. Kekadang skip meals

-pemakanan saya tak mengikut saranan kalori. Kekadang makan fast food aje. Malas masak makan dikedai

-dunia kita terdedah pada pencemaran

-hidup seharian kita terlalu sibuk sampai takde masa untuk bersenam

-tidur yang tak menentu

Semua perkara yang tidak sihat ini akan mempercepatkan proses penuaan dalaman dan luaran anda. Anda akan kelihatan tua sebelum usia, anda akan rasa terlalu tak bermaya, tak padan dengan usia anda yang masih muda.(belum tua..:p)

Lalu...kita perlukan supplement..saya...anda...semua perlukan supplement. Bukan untuk menentang qadar Allah yang tua itu pasti tiba tapi nak melaluinya dengan cara yang terbaik. Nak mengelakkan tua sebelum usia. Nak mengurangkan segala ketakselesaan tubuh badan akibat aktiviti penuaan yang pantas lantaran sikap kita sendiri.

Saya....anda...amat perlukannya. Reverse the signs of AGING now..today! Jangan tunggu dah terlambat baru anda rasa diri sendiri dah tak berguna lagi.

Anda pasti berpuas hati. Kerana saya aaaaamat berpuas hati. Alhamdulillah


Ingin cuba? Takut tak cukup bajet? Jom sembang dulu dengan saya, kita sesuaikan dengan bajet anda. Bukan untuk orang lain, untuk diri sendiri. Kitala yang paling utama kena menghargai diri kita.


Jom Shaklee

Saya SID anda

Hubungi saya di 0196354563

FB:Nurul Huda Ariza

Senyum


No comments:

Post a Comment